10 luksusbiler og deres CO2 udslip

Hvor stor er CO2 besparelsen egentligt, når man vælger at udskifte SUV’en, firmabilen eller direktørvognen med en moderne hybrid-bil? Det kigger vi på her, hvor du får tre konkrete eksempler i hver klasse. Og et bonuseksempel i form af en hurtig og potent hybrid-sportsvogn. Vi slutter af med at regne ud, hvor meget CO2 en virksomhed med fem biler på vejene kan spare ved, at udskifte vognparken med de nye miljørigtige biler.

SUV’en

Range Rover Sport P400e

Range Rover Sport P400e er en luksus Plug-in hybrid SUV til den kræsne billist. Bilen byder på et væld af features som fjernstyret klimakontrol, intelligent rutestyring med opladningspunkter og – naturligvis – avanceret lydløs kørsel.

Bilen kan køre op til 51 kilometer kun på el, og det kan ses på CO2 udledningen der er helt nede på 64 gram per kilometer. Det må siges at være imponerende for en bil med 400 hestekræfter!

Til sammenligning udleder en almindelig Range Rover Sport P400, 258 gram CO2 per kilometer.

Samlet C02 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 5820 kilo CO2

Porsche Cayenne E-Hybrid

Porsche Cayenne e-hybrid er et monster af en plug-in hybrid, med hele 462 hestekræfter under hjelmen. En bil i denne klasse er naturligvis både luksuriøs og potent, men at den klarer 0-100 km/t på 5,0 sekunder er alligevel imponerende.

Bilen kan køre 44 kilometer på ren el, før den 3 liter store dieselmotor slår ind. Og vi kan skrive under på, at det er en kæmpe fornøjelse – især ved bykørsel – at kunne nærmest svæve rundt i det urbane miljø.

CO2 udledningen er nede på 78 gram per kilometer, og skal du have hjælp af dieselmotoren klarer den omkring 30 kilometer literen.

Til sammenligning kører en standard Porsche Cayenne S med 440 hestekræfter 10,8 kilometer på en liter diesel og udleder 213 gram CO2 per kilometer.

Samlet C02 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 4050 Kilo CO2

BMW X5 40e

X5’eren er virkeligt en bil der imponerer. Man sidder fantastisk, har et suverænt udsyn, og overblikket over instrumentering er fænomenalt. Pladsen lader heller ikke noget tilbage at ønske, da der snildt kan sidde tre voksne på bagsædet.

Køreegenskaberne er heller ikke værst i denne tyske SUV der, på trods af sin tunge batteripakke, ligger rigtigt godt på vejen. Og så kan den komme frem med sine 313 hestekræfter.

Bilen kan køre 31 kilometer på ren el, og udleder 77 gram CO2 per kilometer.

Til sammenligning udleder en BMW xDrive 40D med dieselmotor 157 gram CO2 per kilometer.

Samlet C02 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 2400 kilo

Firmabilen

Mercedes c300h

Mercedes bud på en dieselhybrid ramte markedet i 2015. Det er en klassisk c-klasse med alt hvad den kørende sælger kan drømme om af komfort, pakket ind i et smukt design. Men når du drejer nøglen, og sætter gearvælgeren i drive bemærker du en kæmpe forskel.

Stilheden.

Kun en svag lyd fra omgivelserne trænger igennem til kabinen. Og sådan fortsætter det faktisk, som du træder mere på speederen og dieselmotoren springer i gang. Her skal der ikke andet end en svag lyd fra stereoanlægget, eller en afdæmpet samtale til, at maskere den diskrete brummen fra motorrummet.

Bilen præsterer med sin 2.1-liters turbo-diesel motor med 204 hestekræfter, kombineret med en 27 hestes elektrisk motor, 0 til 100 km/t på kun 6.4 sekunder. Topfarten er 244 kilometer i timen. C02 udslippet per kilometer er 94 gram.

Til sammenligning udleder en Mercedes c250 diesel UDEN hybridteknologi, men ligeledes med 204 hestekræfter, 143 gram CO2 per kilometer.

Samlet C02 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 1470 kilo

VW Passat Variant GTE

Vi kender alle den klassiske VW Passat. Den har været en storsælgende firmabil i årtier, og i 2016 blev den så lanceret som Plug-In Hybrid under navnet Passat GTE. Den drives af en klassisk 1.4 liters benzinmotor samt en 115 hestekræfters elmotor, hvilket giver en samlet ydelse på 218 hestekræfter. Det må siges at være rigeligt til de flestes behov.

Bilen kan køre 50 kilometer på ren el, og udleder blot 37 gram CO2 per kilometer.

Til sammenligning udledes 119 gram CO2 af den samme motor uden hybridfunktion. Og så får du endda ”kun” 150 hestekræfter.

Samlet C02 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 2460 kilo

Volvo V60 Plug-in hybrid

Ved lanceringen tilbage i foråret 2014 var Volvos V60 Plug-in hybrid den mest avancerede bil der nogensinde var rullet ud af Volvo fabrikkerne. Udover den suveræne kombination af el- og forbrændingsmotor fik designet en stor overhaling, med horisontale linjer der visuelt sætter bilen i direkte forbindelse med vejen, mens silhuetten nærmest bringer en over i et coupe lignende udtryk.

Bagakslen drives af en 68 hestekræfters elmotor, der får sin strøm fra det kraftfulde 11.2 KW Lithium-ion batteri. Det giver strøm nok til 50 kilometer på ren el. Men du kan også vælge at køre i Hybrid Mode hvor forbrændingsmotoren arbejder sammen med elmotoren, for at give dig en utroligt lav CO2 udledning på kun 48 gram per kilometer. Til sammenligning udleder en standard Volvo V60 D5 med 215 hestekræfter 119 gram per kilometer

Endeligt har du Power Mode tilgængeligt, når alle bilens kræfter skal foldes ud. Her får du et moment på hele 600nm til rådighed under pedalen, og du kan komme fra 0 – 100 km/t på kun 6.1 sekund.

Samlet C02 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 2130 kilo

Direktørvognen

Mercedes E350e

Mercedes E350e kom på markedet I 2017 som afløser for e300 BlueTech.

Den helt store forskel er, at E350e er en opladningshybrid kombineret med en benzinmotor, mens e300 BlueTech var en såkaldt ”mild hybrid” uden opladningsmulighed og med dieselmotor.

E350e kan køre 33 kilometer på ren el, og når man slår motorerne sammen yder den 252 hestekræfter.

Visuelt er den eneste forskel, sammenlignet med en almindelig E220d, de blå bremsekalibre, modelskiltet og ladeporten. Så er du vant til at nyde Mercedes luksus, vil du straks føle dig hjemme i E350e.

På CO2 fronten er forskellen lidt større. Her udleder Plug-in hybriden kun 57 gram CO2 per kilometer i modsætning til dens Diesel-kusine der sender 127 gram co2 per kilometer ud i atmosfæren

Samlet CO2 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 2100 kilo

BMW 745e

BMW’en er en diskret, elegant og yderst potent bil, der samtidigt byder på enestående komfort. BMW 745e plug-in-hybrid får sin kraft fra den sekscylindrede motor, som kombineres med op til 58 km elektrisk rækkevidde. Der er virkeligt tale om en smuk og luksuriøs direktørbil hvor der er kræset for detaljen – både ude og inde!

Bilen, der har 286 hestekræfter i benzinmotoren og 113 i elmotoren, udleder 48 gram CO2 per kilometer mens dieselversionen 740d udleder 197 gram.

Samlet CO2 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 4470 kilo

Volvo V90 T8 

Volvo’s V90 T8 ramte markedet i 2017, og er Volvos bud på en vaskeægte Direktør-plugin-hybrid. Den byder derfor på et væld af luksuriøse features, og klarer flotte 45 kilometer på ren el.

Har du brug for større rækkevidde slår den 315 hestekræfter stærke benzinmotor ind, som et supplement elmotoren der for øvrigt er på 86 hestekræfter. De to motorer klarer for øvrigt – i samarbejde – 0-100 kilometer i timen på blot 4.2 sekunder, hvilket er ganske imponerende for så stor en bil.

T8 hybridversionen udleder blot 46 gram CO2 per kilometer, hvilket må siges at være en del mindre end dieselversion D5, der udleder 129 gram per kilometer.

Samlet CO2 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 2490 kilo

Sportsvognen

BMW i8

BMW’s i8 er nok den ultimative drenge/pigedrøm for rigtigt mange med benzin – eller skulle vi sige elektricitet – i blodet. Den flyver ud af starthullet som en raket, og har et visuelt udtryk, som var den fra en anden planet.
De fleste vil nok forvente, at en sportsvogn af denne kaliber forurener rigtigt meget, men det er faktisk ikke tilfældet med i8’eren, der blot udleder 49 gram CO2 per kilometer.

Til sammenligning udleder den nye BMW M850i xDrive, med sine 550 hestekræfter, 245 gram per kilometer.

Samlet CO2 besparelse ved 30.000 kilometer per år: 5880 kilo

Hvor meget CO2 kan en virksomhed spare?

Som lovet øverst i artiklen har vi regnet på, hvor meget CO2 en virksomhed med 5 biler kan spare.
Hvis vi formoder at de har to sælgere der kører rundt i de klassiske firmabiler – lad os sige de har en VW Passat og en Mercedes C-klasse – samt to ansatte med behov for at fragte udstillingsmateriale rundt i landet i hver deres SUV – det kunne være en BMW X5 og en Range Rover. Og så er der naturligvis direktøren, der er rigtigt glad for sin BMW 740d.

De kører alle 30.000 kilometer om året og udleder dermed i dag 26.220 kilo CO2. Udskifter virksomheden vognparken med de tilgængelige hybrid-alternativer, vil man komme ned på 9600 kilo CO2 om året. Man sparer altså hele 16.220 kilo CO2 om året. Over 16 ton – det er alligevel en sjat…

Green Garages målsætning, er at reducere CO2-udledning for de biler, vi leverer til vores kunder…

Læs mere her

0gCO2/KM
200g
60g
0g

10 luksusbiler og deres CO2 udslip

Dine oplysninger